Sunday, May 24, 2009

Tok Pa bungkus Dato Wa

Tok Pa nampaknya cuba mengambil langkah berani dalam menyusun semula nakhoda UMNO Kelantan semalam. Saki baki hanyir lendir tinggalan Dato Wa cuba dibersihkan sepenuhnya. Dato Ramzi yang juga anak butir Pak Lah yang sebelum ini menjawat Setiausaha Perhubungan telah diganti tokoh lain iaitu Dato Nor Zahidi ,Ketua UMNO Tumpat yang sebelum ini adalah Bendahari Perhubungan. Manakala jawatan Bendahari diberi kepada Hanafi Mamat, Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas dan Ketua Penerangan diisi oleh Dali Husin, Ketua UMNO Pengkalan Chepa menggantikan orang kanan Dato Wa iaitu Dato Alwi Che Ahmad. Tindakan ini dilihat sebagai usaha bagi memperkuatkan kedudukan Tok Pa supaya tidak diganggu gugat oleh kuasa ghaib di belakang Dato Wa. Pengalaman silam mengajar Dato Pa agar berhati hati dengan Dato Wa. Semasa beliau menjadi Pengerusi Perhubungan sebelum ini, Dato Wa dan kuncu kuncunya telah memberi kata dua samada Tok Pa nak pegang Ketua Penerangan UMNO di Kuala Lumpur atau Pengerusi Perhubungan di Kelantan. Dato Wa telah menggunakan Dato Zaid yang ketika itu Ketua UMNO Kuala Krai sebagai kepala perangnya bagi memeningkan Tok Pa. Tok Pa juga amat terluka, setelah berjaya memberi nafas kepada UMNO Kelantan dalam pilihanraya 2004, Dato Wa sekali lagi menikam ke tusuk jantung nya setelah menggunakan isterinya yang sah iaitu Datin Rosniah (nama ni juga milik anak Sabahan yang pernah kukenang) mempengaruhi Datin Endon agar memujuk Pak Lah menyingkir Tok Pa dan melantik Dato Wa sebagai Pengerusi Perhubungan yang baru. Pak Lah terpedaya dan melantik Dato Wa. Tok Pa menangis tak berlagu waktu itu.

Bayangan Dato Wa perlu dihakis. Biarlah dia dengan tugas barunya di KAFA . Biar dia berterusan dibebani masalah KAFA. Biar dia berhempas pulas di situ. Lagi banyak masalah Dato Wa di KAFA, lagi seronok Tok Pa di kerusi barunya. Mana mana kuncu Dato Wa yang masih hidup elok di kurung di Wisma KAFA di Ketereh. Dato Wa kena beri motivasi kepada kuncu kuncunya. Bukan motivasi politik, tetapi motivasi semangat menyokong pasukan Kelantan. Bila prestasi Kelantan merosot akhir akhir ini, kuncu kuncunya yang berbaju merah yang selalu memenuhi ruang tempat duduk VIP sambil mengunyah buah anggur dan kekacang yang disediakan sudah tiada lagi. Ramai dah mula malas nak ke stadium. Akibatnya Dato Wa makin keseorangan. Adalah dua tiga kerat yang memang dah terpaksa menayang muka demi nak menyelesaikan beberapa hal yang masih tersangkut kat JPP. Dato Wa kena bina kekuatannya semula di sini. KAFA lah talian hayat yang masih ada. Samada boleh hidup semula atau mati terus bergantung kepada Dato Wa di Wisma KAFA.

Tok Pa kena bina imej groupnya sendiri. Dalam UMNO jika tak ada group tak sah. Soalnya apakah pilihan Tok Pa itu tepat? Tidak adakah lagi tokoh lain yang lebih berwibawa dan disegani di mata rakyat? Hari ini sudah ada pelbagai suara sumbang tentang lantikan berkenaaan. Rungutan seperti kaki projek, kaki karaoke, kaki lagak boleh menjejaskan kewibawaan Tok Pa. Kalau pimpinan UMNO sendiri kurang keyakinan, bagaimana Tok Pa nak mengharapkan ahli ahli UMNO atau rakyat Kelantan yakin dengan pilihannya? Walaupun imej Dato Wa sudah dihakis dan dikikis, umumnya ramai yang melihat imej baik Tok Pa tak cukup kuat nak digandingkan dengan imej kaki projek, kaki karaoke dan kaki lagak untuk mengejar imej Tok Guru yang sudah sinonim dengan rakyat Kelantan.

Apatah lagi nak mencetuskan suasana kebangkitan baru melalui PRK Manik Urai. Harapan UMNO Kelantan memang tinggi. Lagi pula mereka pernah memenangi kerusi Dun berkenaan sebelum ini. Akan tetapi, Tok Pa kena terima hakikat, apa pun yang dia buat termasuk menyingkirkan kuncu kuncu Dato Wa terutama menyingkirkan Dato Ramzi selaku Setiausaha Perhubungan, harapannya tak akan kemana. Tanpa mengambil kira faktor politiking dalaman, perebutan calon dan lain lain faktor sampingan harapannya pasti berkubur. Rakyat Kelantan masih muak dan mual dengan pemimpin dan parti UMNO. Pemimpin dan parti UMNO adalah musuh rakyat Kelantan yang dibenci siang dan malam. Rakyat Kelantan masih ingat tentang pengakuan Tok Pa bahawa dialah salah seorang menteri kabinet yang menyekat peruntukan ke negeri Kelantan. Rakyat Kelantan bukan lagi boleh diperbodohkan melalui TV atau akhbar. Apatah lagi golongan muda. Usah diharap menyokong UMNO. Mereka lebih selesa dan senang dengan PAS. UMNO akan dikuburkan di Manik Urai.

No comments:

Post a Comment