Wednesday, May 27, 2009

Maslan Mengidam Manik Urai

Belum pun Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menetapkan tarikh penamaan calon dan tarikh pengundian bagi pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Manik Urai, Ahmad Maslan Ketua Penerangan UMNO yang jugak Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri telah melancar peluru meriam sarafnya dengan membayangkan Dun Manik Urai akan dirampas kembali dalam pilihanraya kecil yang akan berlangsung berdasarkan UMNO pernah memenangi Dun berkenaan pada tahun 1978 dan 2004 dan juga dikatakan wujud perubahan sikap di kalangan pengundi terutamanya pengundi muda yang mula memihak kepada UMNO. Beliau membayangkan PAS bakal menggigit jari dan Dun Manik Urai bukan lagi menjadi ukuran kepada kekuatan PAS.

Perkiraan Ahmad Maslan terlalu mudah dan dangkal. Beginilah selalunya ucapan pemimpin pemimpin UMNO maupun Bapak Kepala Menteri sebaik saja bila turun ke kawasan pilihanraya kecil. Dengan memasuki kawasan pilihanraya kecil baru sehari dua, kemudiannya berlepas pulang ke Kuala Lumpur sudah boleh membaca sifir 5 X 2 = 10. Kalau sifir ni, anak ambo umur 4 tahun pun dah hafal. Sifir politik bukan mudah. Banyak acuan perlu diambil kira. Tu tak kira lagi belanja untuk kain sarung dan pelikat, gula, ikan sardin dan lain lain lagi termasuk projek mee segera atau soal lobi melobi, cah keting dan bidas telinga kawan. Semua tu dah selalu berlaku dalam politik UMNO. Kalau setakat nak jadikan penyedap hati dan halwa telinga ahli ahli UMNO bolehlah, tetapi jika nak buat 'bacaan politik', penoreh penoreh getah dari Thailand yang sebahagiannya memonopoli ladang ladang getah di sini pun tak akan percaya.

Walaupun Dun Manik Urai dikira kawasan pedalaman, janganlah dianggap ia sama dengan Dun Batang Ai di Sarawak. Boleh bayar situ sini. Boleh gertak situ sini. Ketua Rumah Panjang pula boleh dibawa melancong sampai ke Kuching. Sini susah nak bayar. Susah nak gertak. Tok Penghulu tak makan pujuk. Apatah lagi pengundi pengundi di Dun Manik Urai yang sudah masak dengan gelagat dan kerenah pemimpin UMNO yang suka 'menggoreng rakyat'.

Jiwa orang Kelantan termasuk juga di Dun Manik Urai sudah reti dengan auta dan buaya besar pemimpin pemimpin UMNO. Kalau setakat turun ke kawasan dengan mulut senyum sampai ke telinga, pakai baju kain linen keras bagai kertas poster, pakai pulak kereta besar besar, bini pulak pakai baju colour colour dengan kening dicukur dan dialis lentik, tudung nipis pulak melayang layang, nampak gaya hasrat Ahmad Maslan tak kemana. Sebelum nak memenangi hati rakyat, ubahlah persepsi dan sikap tu dulu. Rakyat dah berbulu dan rasa nak muntah dengan pe'el sedemikian.

Tapi PAS pun tak boleh tidur lena. Zaman Kesultanan Melaka ada seorang Sultan pernah membunuh rakyat semata mata nak mendapatkan nangka untuk isteri yang mengidam di Istana. UMNO pun lebih kurang halal saja. Tengok apa yang berlaku di Perak. Silap haribulan berlaku juga di Manik Urai. Na'uzubillah...... Jangan terlalu selesa dengan apa yang ada di depan mata. Terkadang mata kita pun naik rabung. Ramai sangat menari nari. Yang bermuka muka pun mengambil kesempatan. Gerakkerja harus rapi. Telinga kena check sound elok elok. Dengar keluh kesah rakyat. Jangan buat pekak badak. Cepat bertindak.

Jangan pulak musim hujan ni dok berebut pakai jubah putih dan serban besar. Dun Manik Urai taklah sama dengan Dun Pengkalan Pasir. Banyak bukit bukau, ladang ladang getah dan jalan jalan kampung yang masih kerap becak. Memadai baju lengan pendek dan berketayap. Menyinsing seluar lebih mudah dari menyinsing jubah. Mudah bergerak dan berkerja.

Biarkan Ahmad Maslan mengidam dengan Manik Urainya....



No comments:

Post a Comment