Tuesday, May 26, 2009

Nik Amar Dinilai

Kekosongan ketiga tiga jawatan Naib Presiden PAS mebuka ruang dan peluang untuk diisi oleh muka muka baru. Difahamkan ada 5 nama yang telah bersedia untuk menawarkan diri ke jawatan berkenaan. Mereka ialah Salahuddin Ayub, Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato' Nik Amar Nik Abdullah, Mujahid Yusof Rawa dan Dato' Mahfuz Omar.

Kelima lima calon ada kelayakan. Peluang adalah sama rata. Soalnya sekarang apakah nanti Dato Nik Amar , Timbalan Pesuruhjaya 3 PAS Kelantan akan diberi peluang untuk mengisi salah satu kekosongan di jawatan tersebut. Umum melihat, Salahuddin Ayub dan Tuan Ibrahim Tuan Man hampir pasti terpilih. Jika diamati kepada 3 calon lagi yang masih tinggal, Nik Amar memiliki peluang yang amat cerah dan sememangnya patut diberi peluang oleh perwakilan. Anak kepada arwah Pak Nik Lah ini dilihat amat serasi dengan pimpinan Tok Guru Nik Aziz dan tidak menimbulkan banyak kontroversi. Bersikap merendah diri dan beliau dilihat salah seorang pemimpin pelapis yang boleh diharapkan bukan sahaja di Kelantan bahkan juga amat diperlukan di peringkat Pusat bagi meneruskan kesinambungan Kepimpinan Ulamak.

Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Kelantan, Dato Ahmad Yakob telah memenangi jawatan Timbalan Ketua Dewan Ulamak tanpa bertanding, manakala Timbalan Pesuruhjaya 2, Dato Husam Musa semalam telah menawarkan diri untuk mencabar jawatan Timbalan Presiden. Terserah kepada perwakilan untuk menentukan Tuah atau Nasib kepada mereka berdua.

No comments:

Post a Comment