Saturday, June 20, 2009

Politik Bachok

Sudah banyak kain rentang dinaikkan di sekitar parlimen Bachok yang menggesa Ust Nasa meletakkan jawatan selaku MP di kawasan berkenaan. Ini bukan soal baling batu sembunyi tangan lagi. Ramai di kalangan pemimpin PAS di peringkat kawasan, peti undi dan cawangan sudah tidak malu alah dengan Ust Nasa.

Kalau Ust Nasa senyum sampai ke telinga sekali pun, muka mereka tetap masam mencuka. Amat sukar untuk Ust Nasa memulih keadaan, lebih lebih lagi bila beliau dianggap menenggek di sakok orang. Bidasan Tok Guru yang mengungkit pemberian sakok menyebabkan orang PAS Bachok dah mula gila meroyan. Semua dah jadi sasar. Hilang muhibbah, hilang rasa hormat.

Ust Nasa perlu ambil langkah cermat dan berani. Eloklah dilepas jawatan MP secara berhemah. Itu lebih baik dan tak perlu menunggu terlalu lama. Ust Nasa akan dihormati dan dikenang sebagai pemimpin yang berprinsip. Takkan semuanya membenci. Akan ada yang terus menyayangi.

Ust Nasa kena elak digelar ayam gila ko sakok. Sakok Kelantan hanyalah dari buluh dan jerami padi yang amat gatal dan miang sekali...

No comments:

Post a Comment