Saturday, June 27, 2009

Di Bumi Nanggroe Acheh Darussalam

Tanggal 25 Jun buat pertama kali ambo menaiki pesawat Firefly ke Banda Acheh. Tepat jam 11.45 pagi berlepas dari Penang dan mendarat dengan selamat 1 jam 45 minit kemudian.

Bicara Satu

Diterjah kasus/kes Manohara dengan Tengku Fakhri. Ambo hanya mampu komen,"Di Kelantan, kelihatannya Manohara bersama Tengku Fakhri amat cocok dan bahagia sekali. Apa yang berlaku disebaliknya, bapak tidak tahu."

Anak angkatku, Delvia Yunita (terhasil dari musibah Tsunami) menyampuk, " Bapak perlu tau, udah ada pengacara/peguam yang mendampingi kasus Mano sudah pun minggir."

"Kasusnya perlu dinilai. Tidak semuanya benaran.", dia terus mengomel. Eh, petah pulak dia sekarang. 3 tahun berdukacita, tanpa berbicara, memendam ingatan kepada ayah, ibu, kakak dan adik adiknya yang telah menjadi mangsa Tsunami.

Ambo tersenyum melihatnya yang mula terserlah keayuannya. Kes Manohara bukanlah 'maudhuk' bagi ku.

Bicara Dua

Debat Calon Presiden antara Megawati - SBY - Jusuf Kalla.

Semua berlapang dada. Ada pandangan dan hujjah masing masing. Walau ada sindir menyindir, ianya berlangsung dengan penuh muhibbah. Pemilihan dan kempen yang cukup bebas. Malaysia negaraku kena reti malu, malu, malu lah sikit......

Bicara Tiga

Dalam perancangan untuk menyantuni anak anak Acheh sempena Ramadhan ni, 3 kelompok menjadi keutamaan.
1) Anak Yatim Mangsa Tsunami
2) Anak Yatim Mangsa Konflik
3) Anak Tidak Yatim/Miskin Teramat.

Insya'Allah, marilah kita berlumba lumba membuat kebajikan..

- Banda Acheh




No comments:

Post a Comment