Wednesday, July 1, 2009

Kembali Ke Tanahair

Setelah 6 hari berada di Acheh, kini ambo telah kembali ke bumi sendiri. Tidak banyak cerita yang dapat dikongsi bersama dari sana kerana kesuntukan masa dan kesukaran mendapat kemudahan internet. Oleh kerana ambo tidak menginap di hotel dan hanya menumpang di rumah anak angkat yang disediakan oleh pemerintah hasil dari bantuan luar, kesukaran untuk berkongsi cerita semakin payah.

Delvia Yunita satu satunya yang tinggal. Ibu, bapak , kakak dan adiknya telah hilang dalam musibah Tsunami. Traumanya berpanjangan. Bisunya menyepikan suasana. Wajahnya sering duka. Tapi kini setelah 5 tahun berlalu disaat menginjak ke awal 20 an, beliau mula ceria dan kuliahnya juga mula menampakkan perubahan ketara. Alhamdulillah.

Bedanya dengan Malaysia, azannya, kuliah/tazkirahnya, tadarrus Al Qurannya, berkumandang bersahut sahutan. Nyaring dan kuat. Bergema seluruh bumi Acheh. Tiada siapa terganggu tidur. Tiada siapa mengadu kebisingan. Tiada Raja atau pemerintah yang meminta ianya diperlahankan. Khutbah Jumaatnya pula bukanlah menjemukan. Ia tidak dikawal atau disediakan oleh pemerintah. Bebas menyampaikan khutbah. Bukannya memberatkan kelopak mata. Bukannya lesu dan hambar. Walau tanpa teks, khatibnya penuh semangat dan berkobar kobar. Takkan jumpa khutbah seberani dan selantang ini di Malaysia.

Ambo ke Manik Urai petang ni. Isteri dan anak anak ditinggal lagi...


No comments:

Post a Comment